Kompozycja marketingowa i jej elementy
Kompozycja marketingowa, niezbędna aby stworzyć skuteczną kampanie marketingową. Z czego się składa? Jak ją stworzyć? Wszystkiego dowiecie się z tego artykułu!
Co to jest kompozycja marketingowa
Kompozycja marketingowa jest narzędziem niezbędnym do efektywnego wypromowania Twojego produktu lub usługi. Kompozycja marketingowa to kategoria zawierająca w sobie wzajemnie powiązane elementy komunikacyjne. Wśród tych elementów znajdują się wszelakie działania, procesy metody oraz techniki, za pomocą których przedsiębiorstwo jest w stanie wpływać na klientów oraz konsumentów. Zadaniem, które ten wspólnie zintegrowany system spełnia, jest oddziaływanie na otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa.
Wyróżniamy kilka odmian, bądź koncepcji kompozycji marketingowej. Wśród nich są koncepcja 4p oraz koncepcja 7p jak również koncepcja 4c.
Kompozycja marketingowa elementy
Kompozycja marketingowa wyraża systematyczny sposób, w jaki przedsiębiorstwo powinno postępować na rynku. Dzięki takim zaplanowanym działaniom, możliwe jest uzyskanie maksymalnych efektów w procesie kształtowania oraz zaspokajania potrzeb nabywców. Każda kompozycja powinna być wewnętrznie zintegrowana oraz osiągać wysoki stopień skuteczności i efektywności. Aby ten wysoki poziom osiągnąć, niezbędna jest systematyczna analiza warunków zewnętrznych i wewnętrznych w przedsiębiorstwie. Akceptowalne są te rozwiązania, które mieszczą się w granicach przez kompozycje wyznaczonych lub nieznacznie od niej odbiegają, ale wciąż się możliwe do zaakceptowania. Dzięki temu możemy osiągnąć idealną koncepcję marketingu mix, czyli opisywanej kompozycji marketingowej.
Kompozycja marketingowa 4P 4C co zawiera
Kompozycja marketingowa 4P jest formą, która została zaproponowana przez McCarthy’ego.
Obejmuje ona cztery składniki, zaczynające się na literę „P”. Nazwę posiada od angielskich wyrazów określających jej elementy. Dlatego nie zdziwcie się, że kolejne „P” zaczynać się będą od innych liter.
1P – Produkt (ang. product) – określa aspekty dotyczące produktu. Podkreśla jego jakość, ważność marki, opakowanie, jego postrzeganie przez konsumentów, gwarancja oraz zdolność do zaspokajania potrzeb klientów. Przyszły produkt jest analizowany pod wieloma względami, między innymi technologicznym czy cyklu życia.
2P – Cena (ang. price) – jest wydatkiem, który konsument musi ponieść, aby produkt uzyskać, nabyć. Dla producenta jest to natomiast wynagrodzenie za poniesione nakłady. Charakteryzowana jest między innymi pod kątem polityki cenowej, wskaźnika elastyczności cenowej popytu czy progów rentowności.
3P – Dystrybucja (ang. place) – Koncepcja marketingowa w swojej istocie zajmuje się również sposobem rozmieszczania produktów na rynku w celu ich zbycia, sprzedaży. Ważne są kanały dystrybucyjne. Pod tym pojęciem rozumiemy różne instytucje bądź organizacje, połączone ze sobą drogą jaka przebywa produkt od dystrybutora do klienta.
4P – Promocja (ang. promotion) – Często mylona z marketingiem, natomiast pamiętajmy, że promocja jest jedynie częścią marketingu. Do promocji w koncepcji marketingowej zaliczamy reklamę, public relations, sponsoring, sprzedaż osobistą, kampanie reklamowe oraz techniki marketingowe.
Koncepcja 4C
Występują tutaj te same elementy co w formule 4P, natomiast z taką różnicą, że są analizowane z punktu widzenia klienta.
1C – Potrzeby i pragnienia klienta (ang. customer value) – Aby poprawić jakość wytwarzanych dóbr, przedsiębiorstwo skupia się na analizie hierarchii wartości klienta. Również analizuje jego pragnienia i potrzeby w celu udoskonalenia produktu.
2C – koszt dla klienta (ang. cost) – Zamiast analizować koszty jakie nabywca musi ponieść przy zakupie, w koncepcji 4C analizowane są koszty nabycia produktu dostosowując je do możliwości finansowych konsumenta.
3C – Wygoda zakupu (ang. convenience) – Odpowiada za udogodnienia, jakie wpływają na satysfakcję klienta. Przyjazna atmosfera panująca podczas zakupów ma zwiększyć komfort klienta, aby chciał zakup powtórzyć.
4C – Komunikacja (ang. communication) – Mamy tu na myśli dwukierunkową komunikację, czyli możliwość porozumienia się konsumenta z producentem. Rosnące potrzeby konsumentów stają się łatwiejsze do zaspokojenia, gdy sugestie są dostarczane przez klientów.
Rozszerzona kompozycja marketingowa 7p
Kompozycję marketingową 4p można rozszerzyć o kolejne trzy punkty. Tworzą one rozszerzoną kompozycję marketingową 7p.
5P – Ludzie (ang. people) – personel i klienci
6P – Proces (ang. process) – mamy tu na myśli całą procedurę marketingową. Od zainteresowanie klienta, aż do obsługi posprzedażowej.
7P – Świadectwo materialne (ang. physical evidence) – elementy, które świadczą o jakości produktu lub usługi, np. logo, wyposażenie, budynki
Aby stworzyć skuteczną kampanię reklamową, istotne jest, aby dbać o wszystkie elementy kompozycji marketingowej jednocześnie. Systematycznie wprowadzaj nowoczesne rozwiązania, monitoruj rynek i zachowania klientów oraz dostosowuj strategię do ich potrzeb oraz wprowadzaj udoskonalenia, a sukces masz gwarantowany!
Opublikuj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.