Personal branding marketing po polsku

Personal branding marketing po polsku

Personal branding marketing po polsku
4.7
(12)

Personal branding, to pojęcie coraz popularniejsze w biznesie. W poniższym artykule wyjaśniamy, co to jest.

 

Personal branding co to?

Pojęcie personal brandingu jest coraz popularniejsze w dzisiejszym biznesie. Tłumacząc dosłownie, uzyskamy polską nazwę “marka osobista”. Zjawisko to jest oczywiście trochę szersze niż tylko marka. Pod tym pojęciem kryje się cała marketingowa strategia, sposób osiągania rozpoznawalności oraz kreowanie odpowiedniego wizerunku. Ta technika marketingowa jest rozpowszechniona szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie również tradycyjny marketing znajduje swoje początki.

 

Personal branding definicja

Definicja personal branding wciąż ewoluuje, związane jest to z tym, że określamy praktyczne zjawisko. Obecnie możemy zauważyć, jak w definicjach zdecydowanie wybija się powiązanie z teorią zarządzania marką. Personal branding to koncepcja którą stosuje się w Polsce stosunkowo od niedawna. Jest ona zakorzeniona w interakcjach społecznych, a w szczególności dotyczy realizacji celów jednostki. Rozważania na temat marki osobistej oraz jej istoty możemy znaleźć w kilku dziedzinach nauk.

 

Mówiąc w skrócie, personal branding jest strategią działania mającą na celu realizację celów jednostki, osoby, usprawnienie jej działania, zwiększenie rozpoznawalności oraz wzmocnienie zaufania do niej. Poprzez stosowanie strategii marki osobistej, osoba, najczęściej ekspert w danej dziedzinie, umacnia swoją pozycję na rynku. Pozytywnie wpływa to na jego wizerunek. Analizując zakres personal brandingu, zauważyć można, że całe pojęcie w znacznej mierze opiera się na studiach przypadków. Brakuje jednoznacznie zdefiniowanych podejść do tego tematu. Opisując zjawisko personal brandingu dostrzec można znaczne rozstrzelenie jeśli chodzi o strategię jego tworzenia.

 

Personal branding geneza

Genezy powstania personal brandingu należy się doszukiwać na Zachodzie, szczególnie mam tu na myśli Stany Zjednoczone, które są kolebką marketingu. W Polsce natomiast, pojęcie marki osobistej jest wciąż nowe i niezakorzenione w świadomości publicznej. Możemy spotkać się z przeświadczeniem, że personal branding jest modelem zarezerwowanym wyłącznie dla osób publicznych, które muszą dbać o swój wizerunek. Otóż, kreowanie marki osobistej nie musi być jedynie wykorzystywane przez persony o wizerunku publicznym.

 

Każda firma, spółka a nawet osoba, może korzystać z dorobku tej dziedziny, dzięki niej osiągając sukcesy w swojej branży. Nie musisz prowadzić nawet swojej działalności, Personal branding nie jest tylko dla pracodawców. Jeśli jesteś pracownikiem, Twój wizerunek również jest ważny. Zadbaj o to, jak ludzie Cię postrzegają. Bo to jak o Tobie mówią po twoim wyjściu z pomieszczenia, to właśnie jest personal branding. Aktywne kształtowanie swojego wizerunku jest podstawą do rozwoju i pozwala na uzyskanie lepszych warunków pracy, bądź innego stanowiska, które odpowiada twoim preferencjom.

 

Personal branding marketing

Pojęcie marki osobistej znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach biznesu, wśród nich znajdują  się takie gałęzie jak marketing, public relations czy media społecznościowe. Te ostatnie zdecydowanie zyskują na popularności i znaczeniu w ostatnim czasie. Wykorzystanie personal brandingu w marketingu jest niemal kluczowe w rozwoju. Poprzez stosowanie tej koncepcji, w pewnym stopniu jesteśmy w stanie udoskonalić kompozycję marketingową

 

Personal branding po polsku

Tworząc markę osobistą, dbamy nie tylko o rozpoznawalność. Ta marka jest również potwierdzeniem pewnych wartości. Możemy na przykładzie osób, zobrazować czym jest to opisywane zjawisko. Marka osobista może być potwierdzeniem idei, inspiracją. Przykładem świetnej marki osobistej z naszego kraju są między innymi Jan Paweł II, Lech Wałęsa czy chociażby Magda Gessler. Te osoby są lub były pewnego rodzaju wzorcami, mogącymi w pewien sposób wpłynąć na innych swoim zachowaniem. 

 

Jak tworzy się marka osobista?

Proces tworzenie personal brandingu możemy podzielić na fazy.

  • Misja – cechy marki – w tym punkcie opisujemy, kim jest ta osoba, jaką misję ma do zrealizowania
  • Wizja – Jest to perspektywa czasu, opisuje co my chcemy osiągnąć w przyszłości, jaki mamy cel
  • Wartości kluczowe – tworząc markę osobistą powinniśmy znaleźć element różnicujący, bądź/oraz definiującą główną myśl przewodnią, coś co będzie nas określać
  • Analiza SWOT – Jest to analiza ukazująca mocne i słabe strony, oraz szanse jak również zagrożenia dla naszej marki
  • Plan marketingowy – bardzo istotny element, gdyż pomaga nam stworzyć schemat działania i prowadzenia działań. Pomaga uporządkować cele i wspomaga nas w ich osiągnięciu, jeśli go przestrzegamy.

 

 

Źródła:

M Sidor-Rządkowska, Education of Economists & Managers …, 2016
Ilona Modrzejewska, Budowanie marki osobistej przez pracownika, Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Józefów 2016
https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/
Płachta, Wizerunek osoby w strategii personal branding, 2014
A Walczak-Skałecka, Granice pojęcia „marka osobista”, Annales Universitatis Mariae Curie …, 2018 

 

Jak oceniasz nasz wpis?

Kliknij na gwiazdkę!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosujących: 12

Dotychczas brak głosów! Oceń ten wpis jako pierwszy.

Grzegorz