Marketing kiedy powstał i dlaczego jest ważny?

Marketing kiedy powstał i dlaczego jest ważny?

Marketing
4.7
(13)

Marketing jest procesem zachodzącym w społeczeństwie. Posiada kilka definicji. Jedną z najpopularniejszych jest ta zaproponowana przez Ph. Kotlera i K.Kellera. Brzmi ona następująco: Marketing to proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość.

 

Gdzie powstał marketing

Biorąc pod uwagę fakt, że marketing jest pojęciem bardzo szerokim i mającym korzenie w wielu dziedzinach. Poczynając od ekonomii przez nauki polityczne po psychologię. Nie jest oczywiste gdzie on powstał. Proces ten prawdopodobnie pojawił się z pierwszym handlarzem czy sprzedawcą.

Natomiast za kolebkę współczesnego marketingu uznaje się Stany Zjednoczone. Z tego powodu, że tam pojawiły się jedne z pierwszych publikacji odnośnie tego tematu.

 

Marketing kiedy powstał

Czas w którym powstał marketing, tak samo jak miejsce jego powstania jest mgliste. Wątpię, by kiedykolwiek udało nam się poznać datę w której powstało to zjawisko. Natomiast przyjmuje się, że początek ma w Ameryce wraz z początkiem XX wieku „narodził się” nowoczesny marketing. Możemy podzielić XX wiek na orientacyjne okresy rozwoju opisywanego zjawiska.

  • 1900-1920 ⇒ Okres powstawania i formowania się tego procesu
  • 1920-1950 ⇒ Okres wczesnego rozwoju
  • 1950-1980 ⇒ Okres dynamicznego rozwoju i redefinicja
  • 1980-1990 ⇒ Okres stabilizacji
  • 1990-obecnie ⇒ Okres stabilnego wzrostu, zharmonizowanego rozwoju

Podsumowując, określenie marketingu zaczęło pojawiać w amerykańskiej literaturze oraz w praktyce po 1945 roku. (Po zakończeniu II Wojny Światowej). Spopularyzowane zostało jednak w latach 50 XX wieku. Przyczyną tej popularyzacji był problem ze znalezieniem nabywców na produkty.

 

Dlaczego marketing jest ważny?

Marketing jest ważny ponieważ jest to proces w którym przedsiębiorstwo dociera do klienta poprzez zaspokojenie jego pragnień. Ważność przejawia się tym, że musi być on dopasowany do potrzeb i wymagań klienta. Odkrywa on potrzeby konsumentów a także daje możliwość ich rozwiązania. Sprawnie funkcjonujący marketing zapewnia wiele korzyści firmie. Pozwala osiągnąć efektywną sieć dystrybucji, profesjonalną obsługę klienta, sprawnie działające przedsiębiorstwo, wysoką sprzedaż oraz dodatni wynik finansowy. Dużym atutem sprawnie działającego procesu marketingowego jest również usatysfakcjonowany klient, który niesie ogromną wartość dodaną w przyszłości.

Sprawny marketing wewnętrzny przedsiębiorstwa może znacząco przyczynić się do sukcesu rynkowego tego podmiotu. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik wpływający na rozwój jednostki, natomiast znacząco pomaga.

 

Kto stosuje marketing

Stosowanie marketingu nie jest ściśle przypisane do określonej grupy bądź jednostki. Nie musisz być Menedżerem ds. marketingu żeby móc uczestniczyć w procesie marketingowym. Przypominając definicje tego zjawiska, jest to zaspokojenie potrzeb. Jednostki otrzymują to czego pragną bądź potrzebują poprzez proces swobodnej wymiany. Zwieńczeniem tego może być stwierdzenie, że działania marketingowe są dla każdego i każdy może je stosować.

 

Jak marketing wpływa na sprzedaż

Wpływ marketingu na sprzedaż jest uzależniony od jakości i skuteczności działań marketingowych. Gdy produkt został zaprojektowany i przygotowany pod konkretną grupę klientów oraz rozwiązuje ich problemy to jest oczywiste, że zwiększa się jego sprzedaż. Jeśli dzięki odpowiedniej kampanii reklamowej informacja dociera w odpowiednie miejsce na rynku, oznacza to również większą sprzedaż. Odpowiednie rozpowszechnienie wiadomości o towarze bądź usłudze pozwala odciążyć dział handlowy bez strat sprzedażowych.

 

Czy marketing i reklama oznacza to samo?

Pojęcie marketingu i reklamy często jest używane zamiennie, synonimicznie. Nie oznaczają one jednak tej samej rzeczy. Pojęcie marketingu jest o wiele bardziej złożonym procesem a reklama jest częścią tego procesu. Płytkie pojmowanie marketingu prowadzi do mylnego zrozumienia tego bytu.

 

Źródła:

Wojciechowski T.(2009). Encyklopedyczne podstawy marketingu, Placet
Kotler P.(2005).Marketing, wydanie 11, Dom Wydawniczy Rebis
https://e-sklep.biz/..
https://www.poswojsku.info/..
http://www.seo-reklama.pl/..
https://blog.verseo.pl/..

 

Jak oceniasz nasz wpis?

Kliknij na gwiazdkę!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosujących: 13

Dotychczas brak głosów! Oceń ten wpis jako pierwszy.

Grzegorz