Co to jest zarządzanie ryzykiem?

Co to jest zarządzanie ryzykiem?

Zarządzanie ryzykiem
0
(0)

Zarządzanie ryzykiem nazywamy podejmowaniem decyzji oraz realizacje działań prowadzących do osiągnięcia akceptowanego poziomu ryzyka. W dodatku ryzyko, możemy równie dobrze nazwać procesem diagnozy i sterowania ryzykiem, których celem jest stabilny wynik finansowych oraz stworzenie podstaw do przyszłego rozwoju. 

Co nazywamy ryzykiem?  

Ryzykiem nazywamy prawdopodobieństwo, że podmiot gospodarczy poniesie straty w wyniku podjęcia decyzji ekonomicznej. Dodatkowo, zarządzanie ryzykiem to wszelkie działania, w których nie wszystkie dane, czy zmienne są oszacowane za pomocą rachunku prawdopodobieństwa. Dlatego, w procesie jego kształtowania, ważnym elementem są tak zwane czynniki ryzyka. Nazywamy nimi zdarzenia, zaniechania, działania, które jak tylko zaistnieją spowodują, że ryzyko na pewno zaistnieje. Ze względu na fakt, badając je powinniśmy uwzględnić znaczeni i prawdopodobieństwo wystąpienia tych czynników. 

Jak zarządzać ryzykiem?  

Jak zarządzać ryzykiem? To pytanie powinno zadawać sobie wiele przedsiębiorstw przed rozpoczęciem kluczowego dla nich projektu. W związku z tym Project Management Institute (PMI) dokonał podziału zarządzania ryzykiem na 6 etapów. 

  1. planowanie zarządzania ryzykiem – przygotowanie planu badań związanych z ryzykiem dotyczących konkretnego projektu,
  2. identyfikacja ryzyka – określenie stanu faktycznego oraz czynników opisujących ryzyko projektu, 
  3. analiza jakościowa ryzyka – polega na ocenie istotności zagrożeń, które mogą wystąpić w trakcie realizacji projektu,
  4. analiza ilościowa ryzyka – skupia się na przeprowadzeniu pomiarów prawdopodobieństwa w zakresie pojawienia się poszczególnych czynników ryzyka,
  5. planowanie środków przeciwdziałania ryzyku – głównym celem jest stworzenie planu, którego celem jest zapobiegać lub też ograniczyć potencjalne ryzyko,
  6. monitoring i kontrola ryzyka – polega na prowadzeniu działań prewencyjnych oraz nadzorczych obejmujących dany projekt. 

Podsumowanie 

Ryzyko jak i zarządzanie ryzykiem, jest pracochłonnym procesem. Dlatego, jeżeli firma chciałaby odpowiednio przygotować się do uniknięcia przyszłych niekorzystnych wydarzeń, musi to zrobić przed rozpoczęciem działań inwestycyjnych.  

Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami, zachęcamy do przeczytania ostatniego artykułu odnośnie marketingu.Autorytet w reklamie, kto nim może być?

Jeśli masz pytania – napisz do nas na Facebookowy Fanpage!

Jak oceniasz nasz wpis?

Kliknij na gwiazdkę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosujących: 0

Dotychczas brak głosów! Oceń ten wpis jako pierwszy.

Jan